søndag den 25. september 2016

'Zero Waste - Full Awareness' Projekt. #2 post; En uges skrald

Mit navn er Sofia og jeg er en del af Ungdom NOAH, en miljøorganisation for unge mellem 15 og 25 år. 

Jeg har påbegyndt mit personlige projekt 'Zero Waste - Full Awareness'. 


Jeg vil formindske eller forhåbenligt fuldkommen eliminere mit affald, blive oplyst om mad- og forbrugskulturen og prøve at ændre min livstil.

Min skraldehåndtaske
Denne uge har jeg samlet alt mit skrald sammen i en papirspose, som jeg har båret med mig næsten overalt. Den har været med i skole, på arbejde, til fødselsdag og besøgt et par venner, hovedbiblioteket og endda Det kongelige Bibliotek. Posen har rejst rundt i København på Vesterbro, Østerbro og Nørrebro og taget toget til Solrød og Jægersborg. Jeg havde også posen med til vores ugentlige Ungdom NOAH møde, hvor jeg viste mit affald frem. 
Jeg har opbevaret mit organiske affald i små plastikbøtter, så det ikke skulle lugte. Jeg har faktisk kunne se en lille gæringsproces, da luften langsomt udvidede sig i mine bøtter. Søndag morgen kunne jeg hører låget give efter og sige en lille poplyd nede i posen, hehe. 


Om at tænke på skrald
I min sidste uge skrev jeg om Lauren Singer fra Trash is for Tossers. Hun foreslår, at man analyserer sit affald. I min vej mod at blive skraldefri, måtte jeg starte med at kigge lidt nærmere på mit skrald. Ved at samle mit skrald sammen og tage det med mig, begyndte jeg først at tænke på og huske, hvad og hvornår jeg smed noget ud. I starten af ugen glemte jeg ofte mit skraldeprojekt og producerede helt klart mere skødeløst affald end i slutningen af min uge. 
Langsomt begyndte jeg at tænke mere og mere på hvad jeg rent faktisk brugte af skrald. Jeg undgik forskellige produkter og prøvede at komme op med alternativer og tænke kreativt. Fx. kvitteringer? Jeg tænkte på om der mon fandtes en app til online kvitteringer, så jeg ikke behøvede at få dem i papirform. Efter lidt research fandt jeg Storebox, som jeg dog ikke har afprøvet endnu. 

En uges affald
Efter at have været i selskab med min skraldehåndtaske i en uge, var det tid til at veje den og kigge på dens indhold. 
Posen vejede 420 g. i alt, hvoraf 280 g. kom fra plastikbøtterne med det organiske affald. Det svare til at jeg har produceret 60 g. affald om dage i alt. 40 g. organisk materiale, som svare til to tredjedele. 
Jeg har fotograferet mit ikke-organiske affald.

Madrelateret affald

Disclaimer: jeg har kun gemt det madrelaterede affald, som jeg personligt havde i hånden. Når mine forældre har lavet mad, har jeg ikke taget en del af affaldet. Se flere disclaimere længere nede.

Hvidløgsbrødsemballage af plastik, fallafelpakke af pap, hindbærspose, linsepose, ispind og isindparkningspapir, plastikkop med plastiksugerør, indpakningsplastik fra broccoli og agurk, metal-underoverlagslåg fra urteflødeost. 

Mandag købte jeg tankeløst en is i sensommerglæden ved solskinnet, som både havde en træpind og indpakningspapir. 
Jeg prøvede at købe en broccoli uden indparkning på madmarked ved Tovehallerne torsdag, men uden held. Og jeg havde jo lovet min søster at købe en broccoli.
Jeg blev lidt trist, da det gik op for mig, at det er svært at få frosne bær uden at lave affald eller betale en formue. Jeg læste på nettet, at man skulle købe en masse frugt og bær i sæson, som man frøs ned til resten af året. Desværre plejede jeg at spise mindst en pose frosne bær om ugen og jeg har desværre ikke en stor fryser med plads til 52 poser hindbær. Men jeg har derimod tænkt på at anskaffe mig en juicer i stedet.
Linserne kan jeg købe i løskøb hos LØS. Jeg kan lærer at lave lækre falafler og hvidløgsflute og jeg kan købe mine elskede is i vafler i stedet.



Personligt affald

Avispapir, klistermærke- og frimærkeark, serviet brugt som coaster, udbrændt fyrfadslys og tændstik, indgangssarmbånd, borgerservice-nummersedler, vatrondel og vatpind, plastikindpakning,  afskallet neglelak, serviet og tyggegumme. 

Jeg elsker klistermærker og jeg har 6-7 pennevenner fordelt ud over jorden. Jeg kan ikke få mine borgerservice sedler online og jeg kan ikke leve uden indgangssarmbånd? Alt det andet kan fjerne fra mit liv. Nogen derude som har nogen gode ideer?

Her er Lauren Singers affald på en måned. Det er værd at sammenligne. Se hele hendes artikel om hendes personlige affald her.


'Fejlkilder'/disclaimer
Jeg lever sammen med min søster skiftevis hos min mor og min far. Jeg har ikke taget hele vores husholdnings affald med i mit regnskab. 
Jeg arbejder på en cafe, hvor jeg hver dag smider folks madrester i skraldespanden, går ud med pap i affaldscontaineren og bruger både papir,  engangshandsker og klude, som bliver smidt ud efter et vis antal ganges vask. Jeg har ikke haft mulighed for at lave om på dette eller samle det i min skraldetaske. 
Jeg har gemt mine kvitteringer for denne uge. 
Jeg tabte en plastkop på vej hjem fra en fest, som ikke er med. 


Læs med næste gang om 'Zero Waste - Full Awareness' på Ungdom NOAH bloggen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar